Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen avioliittoon vihkimistä on tehtävä esteiden tutkinta. Siten selvitetään että avioliitolle ei ole lain mukaisia esteitä, kuten jo voimassaoleva avioliitto tai liian läheinen sukulaisuussuhde. Lue lisää esteidentutkinnasta.

Esteiden tutkintapyyntö on tehtävä viimeistään viikko ennen häitä. Esteiden tutkinta on voimassa neljä kuukautta.

Avioliiton esteiden tutkinnan voi tehdä sähköisesti, jolloin tarvitsette pankkitunnukset tunnistautumista varten. Lisätietoja antaa Vantaan aluekeskusrekisteri p. 09 8306 345 (kl 9-15) tai vantaa.keskusrekisteri@evl.fi.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin