Haudanhoitosopimus

Hautaa hoitaa omainen, seurakunta tai joku muu Kirkkolain määräysten mukaisesti. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija.

Omaiset voivat sopia haudan hoitamisesta seurakuntayhtymän kanssa. Uusia hoitotilauksia otetaan vastaan toukokuun loppuun asti. Haudan hoidosta voidaan tehdä joko kesähoitosopimus (1 kesä) tai määräaikainen (5 vuoden tai 10 vuoden) hoitosopimus. Haudanhoitosopimus astuu voimaan, kun hoitotarjous maksetaan viitenumerolla eräpäivään mennessä.

Haudanhoitoihin sisältyy kukkapesien kunnostus, kukkien istuttaminen, rikkaruohon kitkeminen, kukkienhoito, lannoittaminen ja kastelu. Hoitohautojen kukat istutetaan juhannukseen mennessä. Kukkien peruslukumäärä on sidottu haudan kokoon:

1 hengen hauta 3 kukkaa (1 m)

2 hengen hauta 5 kukkaa (2 m)

3 hengen hauta 7 kukkaa (3 m)

4 hengen hauta 9 kukkaa (4 m)

Hoitohautojen kunnostamistyö aloitetaan toukokuussa, jolloin kaikki vanhat kukat poistetaan 25.5. mennessä. Jos omaiset haluavat itse istuttamansa kukat (esim. äitienpäiväruusu) talteen, on ne poistettava ennen 25.5. Hoitokausi päättyy 31.8. ja kesäkukat poistetaan haudoilta syyskuun loppuun mennessä.

Haudoista, joilla on ollut vuoden kesähoito tai useamman vuoden hoito (joka on päättynyt aikaisemman vuoden lopussa) lähetetään automaattisesti uusi tarjous yhteyshenkilölle kevättalvella edellyttäen, että seurakuntayhtymällä on asiakkaan ajan tasalla olevat yhteystiedot.

Uurna- ja tuhkalehtoihin ei ole mahdollista tilata haudanhoitopalveluja, kyseisten alueiden hoidosta vastaa seurakuntayhtymä.

Haudanhoitotilauksia otetaan vastaan taloustoimistossa, Pia Vähälummukka-Koskenmäki puh 044 722 9247. Kysy tarvittaessa lisätietoa loviisanseudunseurakunnat@evl.fi

Muistomerkkeihin ja reunakiviin kohdistuvat kunnostus- tai hoitotoimenpiteet eivät sisälly hoitosopimuksiin. Muistomerkkejä myyvät ja valmistavat yritykset tekevät oikaisutöitä tilauksesta. Tarvittaessa hautaoikeuden haltijan on kunnostettava haudan kivilaitteet ennen kuin seurakuntayhtymä voi ottaa haudan hoidettavakseen.

Vastuu muistomerkin turvallisuudesta ja seurannasta kuuluu omaiselle. Seurakuntayhtymä ei vastaa vahingoista, jotka aiheutuvat luonnonvoimien, pieneläinten, ilkivallan tai muun niihin verrattavan seurauksista.